הצד המשפטי של בחירת שם המיזם

/, סטארט-אפים, עמוד הבית, קניין רוחני/הצד המשפטי של בחירת שם המיזם

הצד המשפטי של בחירת שם המיזם

בחירת שם למיזם היא משימה לא פשוטה שיזמים ואנשי שיווק רבים מתחבטים בה רבות. שם המיזם הוא הדבר הראשון אליו ייחשף המשתמש בדרכו להורדת האפליקציה או בחירת השירות שלכם, ואין ספק כי לשם טוב השפעה מכרעת על הנראות של המיזם במנועי החיפוש ויישומי ההפצה השונים. בעוד שמשמעות שיווקיות זו ידועה לרוב, יזמים רבים אינם מודעים לכך שלבחירת שם המיזם ישנן גם השלכות משפטיות.

מהו סימן מסחר?

symbolבמונחים משפטיים שם המיזם הוא סימן המסחר שלכם. תפקידו של סימן המסחר הוא ליצור זיקה בין הסימן לבין מקורו. כך למשל כשצרכנים נתקלים במותג מסויים הם יודעים לייחס לו תכונות מסויימות בהתאם. פעמים רבות מסקנותיו של הצרכן בנוגע לטיב המוצר בעצם נובעות מהמשאבים הכספיים שהשקיע בעל הסימן בכדי לבסס את תדמיתו של המוצר והצעדים שנקט בהם על מנת להגן על סימן המסחר שלו. באופן זה צרכנים מוכנים לשלם יותר עבור מוצר "ששמו הולך לפניו", ולשלם פחות עבור מוצר ששמו עוד לא מבוסס או הולך למרחקים.

במידה ומיזמכם הוא בגדר שירות הניתן לציבור הרחב ואינו בגדר מוצר, יש להגן עליו באמצעות סימן שירות הנותן הגנות דומות לאלו של סימן המסחר. הן סימן המסחר והן סימן השירות יכולים להיות "מורכבים מאותיות, ספרות, מילים, דמויות או אותות אחרים או צירופם של אלה, בשני מימדים או בשלושה" (סעיף 1 לפקודת סימני מסחר). כך לדוגמא, סימן המסחר יכול להיות התפוח המפורסם שלApple , צורת הבקבוק של קוקה-קולה, או אפילו צליל הרינגטון של נוקיה, ולאו דווקא שילוב שמי של אותיות ומילים.

כיצד רושמים סימן מסחר?

על מנת להיות מוגנים על פי חוק, סימני מסחר טעונים רישום בפנקס סימני המסחר באגף הפטנטים. זה לא אומר שאינכם יכולים להשתמש בסימן מסחר שאינו רשום מאחר ואין מניעה משפטית שתעשו בו שימוש. עם זאת, ייתכן כי תהיו חשופים לתביעה מצד בעל סימן מסחר דומה, אשר מספק מוצר או שירות הדומה לשלכם.

יש להגיש בקשה לרישום למחלקת סימני המסחר בטופס הקבוע באתר ולצרף אליה דוגמה של הסימן. הבקשה תמתין לבחינה לפי מועד הגשתה (נכון להיום, זמן ההמתנה הינו 12-15 חודשים). סימן המסחר שלכם יירשם לגבי סוג מסויים של שירות או מוצר ולא ניתן לרשום סימן באופן גורף לגבי כל המוצרים והשירותים. קיימות 45 קבוצות של סוגי סחורות ושירותים כגון: תקשורת, דברי הלבשה ושירותים רפואיים. כך לדוגמא, אם מיזמכם הוא שירות בתחום הרפואה, תוכלו לרשום אותו תחת קטגוריה זו אך לא תחת קטגוריות שאינן תואמות לו.

נכון להיום אגרת הרישום לסימן מסחר בקטגוריה אחת היא 1,606 ש"ח  וכדי לרשום את אותו סימן בקטגוריות נוספות יש להוסיף 1,206 ש"ח לכל קטגוריה. יש לעקוב אחר תעריפים אלו, כי הם משתנים תכופות.

לאחר שיהיה בידכם סימן מסחר רשום בישראל או בקשה לסימן מסחר בישראל תוכלו להגיש בקשה אחת לרישום סימן מסחר בינלאומי זהה ולייעד אותו למדינות החברות בפרוטוקול מדריד. כל המידע ועוד נמצאים באתר של מחלקת סימני המסחר.

האם רשם סימני המסחר יכול לסרב לרשום את שם המיזם?

appleכדי ששם המיזם יוכל להרשם כסימן מסחר עליו להיות בעל אופן מבחין, ואינו יכול להיות גנרי או תיאורי בלבד. כך למשל, במידה ומיזמכם הינו פלטפורמה לשירותי כביסה, לא תוכלו לקרוא לו "כביסה" שכן זהו שם תיאורי המתאר שירותים ומוצרים רבים תחת אותה קטגוריה. בנוסף, השם אינו יכול להיות זהה, או דומה עד כדי הטעייה לסימן מסחר רשום באותה קטגוריה או בקטגוריה קרובה. שימו לב כי קיימות חברות בעלות מוניטין כה רחב עד כי ההגנה על סימן המסחר שלהם לא תהיה מוגבלת לקטגוריה מסויימת (חברות כמו אדידס או מקדונלדס). חברות אלו יכולות לתבוע בגין הפרת סימן מסחר גם מוצרים או שירותים אשר נמצאים בקטגוריות שונות משלהן.

 

 

ממתי הרישום תקף?

אם הסימן עובר את מבחן הרשם הוא מועבר לפרסום ואז ניתנת לציבור אפשרות להתנגד לרישום. אם מוגשות התנגדויות, הצדדים מביאים בפני הרשם את טיעוניהם והוא מכריע בהן. במידה ולא הוגשו התנגדויות, או שהוגשו ונדחו, נרשם הסימן בפנקס סימני המסחר כאשר תוקף הרישום רטרואקטיבי למועד הגשת הבקשה.

מהי תקופת הרישום של סימן המסחר?

תוקפו של סימן המסחר הוא לעשר שנים. לאחר תקופה זו ניתן לחדשו לתקופות נוספות של עשר שנים כל אחת, בכפוף לתשלום אגרה מתאימה.

בחרתי שם למיזם, האם  עלי למהר ולרשום אותו?

במידה ואתם מסוגלים לעמוד בתשלום האגרות, דרך המלך היא כמובן לרשום את סימן המסחר בפנקס הסימנים. עם זאת, תהליך הרישום ופרסומו אורך תקופה ארוכה ואין זה סביר שבזמן זה לא תוכלו להציג את עצמכם בשמכם החדש ולהתחיל בעבודת השיווק. לכן, לפני בחירת שם המיזם נמליץ כי תריצו חיפוש באתר סימני המסחר כדי לוודא כי לא נרשם סימן מסחר זהה או דומה לשלכם באותה קטגוריה. ניתן לשלם אגרה נוספת כדי שגורם רשמי מרשות הפטנטים יבצע את החיפוש עבורכם. צעד זה ייתן לכם מרווח ביטחון לפני רישום סימן המסחר כך שכשיגיע הרגע, דרככם תהיה פנויה לרישום שם המיזם.

אין לראות במידע המוצג כייעוץ משפטי ואין להסתמך עליו ככזה. המידע עשוי להיות לא מעודכן ולהשתנות בכל עת ללא הודעה מראש או בדיעבד.

אודות המחבר:

Yael Kobrovsky
סטודנטית למשפטים בתכנית לבעלי תארים קודמים בהצטיינות במרכז הבינתחומי הרצליה. בזמנה הפנוי אוהבת לתרגל יוגה ולגלוש בבלוגים של אופנה.
נגישות