מדוע ליווי של מנטור משפר את סיכויי ההצלחה של הסטארט-אפ

/, מייסדים ושותפים, סטארט-אפים, עמוד הבית, עסקים/מדוע ליווי של מנטור משפר את סיכויי ההצלחה של הסטארט-אפ
  • מנטור

מדוע ליווי של מנטור משפר את סיכויי ההצלחה של הסטארט-אפ

כיזמים מבריקים, הקמתם סטארט-אפ, והרעיון לא רע בכלל. אולם, כמו ברוב המקרים, מצאתם את עצמכם חסרי יכולת להתמודד עם קשיים העולים בתחילת הדרך. אותם קשיים יכולים להיות במודל העסקי של המיזם, כיוון שוק מטרה, ניהול שגוי, כישלונות בגיוס כספים, בעיות במוצר ועוד. חוסר יכולת להתמודד עם בעיה אחר בעיה שצצה, עשוי להוביל את הסטארט-אפ לכישלון חרוץ כבר בשלבים הראשונים של מחזור חייו (חבל, כי חלק מהרעיונות באמת טובים). המצב יכול להשתפר משמעותית, אם יש לכם מנטור לצדכם.

מיהו המנטור ?

המנטור הוצג לראשונה עוד במיתולוגיה היוונית כמורה רוחני, המעודד לפעול על מנת להשיג מטרה מסויימת. בספרים צרפתיים מהמאה ה-17 הוגדר המנטור כ"חונך". בנימה קצת יותר מודרנית (ובכדי להיות רלוונטיים לעולם הסטארט-אפ), המנטור הינו "יועץ ומלווה אסטרטגי", אשר נפגש בתקופת זמן מוגדרת שהוסכמה מראש, עם יזמי הסטארט-אפ, על מנת לייעץ ולהדריך בסוגיות ובעיות שונות איתם נאלץ הסטארט-אפ להתמודד.

אז מדוע למעשה ההשפעה של המנטור כה ניכרת ?

השפעתו של המנטור היא עצומה, עד כדי כך, שהוא יכול להוות את ההבדל בין כישלון להצלחה בסטארט-אפ שלכם. להלן נביא מספר דוגמאות, אשר ימחישו מדוע המנטור כה נחוץ, וכיצד למעשה הוא משפר את סיכויי ההצלחה של המיזם:

1. ידע וניסיון עשיר: למנטור יש ניסיון רב בתעשיית היזמות, כך שבאפשרותו להכווין את דרך הביצוע המתאימה ביותר עבורכם. לרוב, המנטור יתן עצות "בלתי משוחדות", על הדרכהמנת לעזור לכם להתפתח. כמי שככל הנראה הקים סטארט-אפ אחד או שניים בחייו, באפשרותו לעזור לכם להתמודד עם בעיות אשר עולות בתעשייה זו, כפי שהוא נאלץ להתמודד עמן בעבר. אותן בעיות, כפי שהזכרנו בתחילת המאמר, נובעות מחוסר ידע באשר לאופן יעיל בו על היזמים להתנהל בעולם כה דינאמי ו"אכזר". המנטור יעניק עצות לשיפור המודל העסקי, יכווין את המוצר לשוק יותר ממוקד או אפילו כללי יותר, יגבש תכנית עבודה יעילה ואף יכול ויוביל לשיפור המוצר המוצע עצמו. ראוי לציין, כי בנוסף לניסיון בפן העסקי, למנטור ניסיון בפן המשפטי. כמי שחתם על מספר חוזים בעצמו ונחשף להסכמים רבים בעבודה מול עורכי דין, באפשרותו לתת עצות (לא משפטיות, כמובן, זה תפקידו של עורך הדין) כגון כיצד ולמי לפנות על מנת לקבל ייעוץ משפטי אשר כה נחוץ בתעשייה זו.

2. מוטיבציה: היות והפגישות עם המנטור אינן חד-פעמיות, מתפתח קשר בין המנטור ליזמים אשר מעניק למנטור תווית של "נותן השראה". כאשר החלטה או פעולה מסויימת הביאה לערך שלילי עבור הסטארט-אפ, המנטור, כמי שנחל כישלונות בעבר, מסוגל למנוע את התחושה של "זה סוף העולם" אשר שוררת בקרב היזמים. המנטור יגרום ליזמים ללמוד מהטעויות שלהם, ואפילו "לקחת אותן בקלות" כשהן קורות. מצד שני, המנטור יכול לספק כח עידוד מהותי ליזמים כאשר הם משיגים אבן-דרך, אפילו הקטנה ביותר, בסטארט-אפ. כל אלו מעלים את המוטיבציה ליזמים, אשר בלעדי המנטור, יכול והתחושה שלהם תהיה תבוסתנית כאשר הם נוחלים כישרון, ולא מספיק חזקה כאשר הם משיגים דבר מה למיזם.

3. פתיחת דלתות לאפיקים חדשים וקשרים בתעשייה: יזמים מבריקים מוצאים עצמם רבות ללא המשאבים והכלים איתם הם היו רוצים לעבוד. הקמת אתר אינטרט, תכנות אפליקציות, אנשי שיווק בכירים ונותני שירות, אשר מובילים בתחומם הם לעיתים out of reach ("לא ברי השגה"). המנטור יקשר את היזמים לגורמים הרלוונטיים אשר יוכלו להשיג את המשאבים והכלים המתאימים ביותר למיזם. אלו למעשה ישפרו באופן מהותי את הליך הייעול במיזם, כך שהמוצר ישתפר, יכולת גיוס הכספים תתייעל הודות לשיווק הממוקד ועוד.

4. כנות: יזם אשר פונה לעצה מחברו, ימצא את עצמו רבות מקבל "מחמאות בשפע" על הרעיון המדהים שחשב עליו. "איך לא חשבו על זה קודם" יגידו, "אתה גאון" יטענו, אולם תכונות של מנטורמתפקידו של החבר להיות חבר, ו"לפרגן" ככל הניתן. למנטור לעומת זאת, חשובה הכנות, גם אם האמת כואבת- המנטור מקצועי מאוד באשר לניתוח המיזם וההחלטות הנוגעות אליו. כאשר היזם יבצע פעולה אשר אינה נראית לו כהחלטה רציונאלית, הוא ידאג להעיר לו, על מנת שזה יוכל לכלכל את צעדיו באופן מחושב יותר. ביקורת שלילית אינה דבר שהאדם אוהב לקבל, אך מתפקידו של המנטור להעביר גם ביקורת שכזו (לרוב אופן העברת הביקורת יהיה חיובי ומרגיע, לאור רגישות הסיטואציה) על מנת לשמור על יעילות מחזור חיי הסטארט-אפ.

אם מדברים על תעשייה "מרובת סיכונים", תעשיית הסטארט-אפ תמצא עצמה באחד מן המקומות הראשונים. למרות זאת, ישנן פעולות אשר מייעלות באופן משמעותי ביותר את סיכויי ההצלחה שלכם כיזמים. אחת מאותן הפעולות, תהיה לשכור את שירותיו של המנטור (בהסכם משפטי, כמובן). המנטור, על כל יתרונותיו אשר צויינו במאמר זה, מהווה חלק אינטגרלי מעולם הסטארט-אפ. הוא צבר ניסיון כה רב, שבאפשרותו להנחיל הלאה ל"צעירים ממנו", אותם יזמים מבריקים אשר קמים כל בוקר במטרה להצליח, אך לא יודעים כיצד, ואפילו – לא יודעים כיצד להתמודד עם כישלון, או הצלחה. חשוב להבהיר, כי חיפוש אחר מנטור אשר יתאים למיזם ויעניק לו ערך מהותי אינו חיפוש קל. כיזמים, עליכם לדעת לפנות למנטור הנכון, אשר ידאג ככל הניתן להצלחת המיזם אותם בניתם. 

אין לראות במידע המוצג כייעוץ משפטי ואין להסתמך עליו ככזה. המידע עשוי להיות לא מעודכן ולהשתנות בכל עת ללא הודעה מראש או בדיעבד.

אודות המחבר:

Yossi Morel
סטודנט למשפטים ומנהל עסקים במרכז הבינתחומי הרצליה. בזמנו הפנוי נהנה לשחק טניס, לשחות או ליטול חלק בכל פעילות ספורטיבית שרק יציעו לו
נגישות